nsdm2

Op 18 juni j.l. stierf Jan van Duin, bijgenaamd ‘De Tulp’. Jan werd bijna 80 jaar. Waarom hij ‘De Tulp’ werd genoemd, weet ik niet, ik ben niet zo goed in bijnamen. Wat ik wel weet is dat hij bij de vv Noordwijk voetbalde en hoe. Ron noemt hem ‘ooit Noordwijks beste voetballer’ en daar ga ik graag in mee, hoewel ik zelf in die tijd eigenlijk fan was van Kees – De Kikker – Marijt.

Maar goed, er staat niet ‘Noordwijks beste voetballer ooit’, want dat betekent weer iets heel anders. Het is ook niet relevant. Ik weet dat Jan van Duin deel uitmaakte van een in mijn herinnering toch redelijk legendarisch elftal met eigenlijk alleen maar grote voetballers en een geweldige keeper.

Hierboven staan ze op een rij. Het team was bij die gelegenheid net kampioen geworden van de Eerste Klasse Zaterdagamateurs. We schrijven 4 mei (!) 1963, dus veel ruimte voor een feessie die dag was er niet.  Het team speelde thuis tegen de bootwerkers van NDSM uit Amsterdam en won met 2-1 door doelpunten van Jan Haasnoot en Piet van der Lippe. Ben van Duijl was trainer.

Het elftal: zittend v.l.n.r. Piet van der Lippe, Dick – ‘Rous’ – Heemskerk, Kees – ‘De Kikker’ – Marijt, Jan ‘De Sik’ Haasnoot, Map Marijt en (grensrechter) Siem Abcoude. Staand v.l.n.r. Cees Spaanderman (half zichtbaar / reserve), daarnaast A van der Wiel ( De Ster), Siem Barnhoorn (Siem Bar) Jaap van der NIet ( De Nijd), Gerard Passchier en Jaap van der Meulen ( De Vlieg).

En dan – helemaal rechts bovenaan: Jan van Duin ( De Tulp): een eerbetoon.

