nzh68291

Op 23 juni 2009 – inmiddels ook al weer zo’n 8 jaar geleden – schreef redacteur Wim Boevink onderstaand stukje in Dagblad Trouw. Onder de titel “De lijn naar Noordwijk”. Die lijn was toen nog lijn 40 van de NZH/Connexxion. Maar het stukje ging vooral ook over de lijn die er niet kwam: een lightrail-verbinding tussen Noordwijk en de buitenwereld.

CS/LUMC–Posthof–Lijsterstraat– Kraemerpark–De Kempenaerstraat–Leidsebuurt–Floresstraat–Frederiksoord–Splitsing–Noordeinde–Sportpark–Heenweg–Hooge Krocht–Herenweg–Voorstraat–Schiestraat–Van de Mortelstraat–Van Panhuysstraat–Piet Heinplein–Vuurtorenplein.

Twintig haltes passeerde bus 40, voordat hij vanaf Leiden Centraal de kust bij Noordwijk bereikte, en omdat het geen spits was en we bij de meeste haltes door kon rijden, lukte dat in een klein half uur. Ik was (met wachttijd) al een uurtje onderweg, vanuit Utrecht, met een intercity, een intercity die ook stopt in grote steden als Woerden, Alphen aan den Rijn, Bodegraven en Leiden Lammenschans.

Ik laat al die plaats- en haltenamen graag even voorbijkomen, zodat we nu al bijna een kolomlengte lang onderweg zijn geweest en u kunt meevoelen dat een uitstapje naar Noordwijk aan Zee enig geduld vergt, want zo’n bus wurmt zich door dicht stedelijk gebied, met een stukje glastuinbouw als korte onderbreking. Maar ik nam de moeite omdat Noordwijk zich verzet tegen de komst van een lightrail lijn, de Rijn Gouwe Lijn, die Gouda, Leiden, Katwijk en Noordwijk snel en soepel met elkaar moet verbinden.

Noordwijk wil die lijn niet. Hij is verkeersonveilig, hij maakt lawaai, hij tast de dorpskern aan. Ze gillen moord en brand. Maar morgen beslissen ze in de vergadering van Provinciale Staten dat die lijn er komt, zo lijkt het.

Bus 40 volgde goeddeels het tracé zoals dat door de provincie is voorgesteld, en anders had ik het wel herkend aan de vele pamfletten tegen de ramen, waar ’Noordwijk zegt Nee’ op stond. De Nieuwe Offemweg, de Gooweg, de Van Mortelstraat – brede wegen waren het, deels vierbaans, met nog twee parallelwegen erlangs, ik moest voor de zekerheid bij het VVV vragen waar eigenlijk de dorpskern van Noordwijk was. Die lightrail kwam er niet eens in de buurt. Iets smaller werd het tracé op het eind, langs de kust, als het de Parallel Boulevard volgt tot aan het ’Gat van Palace’: een bouwgat langs de boulevard dat achterbleef na een verwoestende hotelbrand in 1980. Het gat is bezit van een projectontwikkelaar, zoals de hele kustlijn, te oordelen naar het lint van de afzichtelijke hotels en appartementenblokken.

Ik wandelde langs de Parallel Boulevard, vanaf het aftandse Vuurtorenplein, langs die treurige, liefdeloze architectuur, die alleen maar ’geld, geld, geld!’ roept, waar zich makelaardijen en hypothekers gevestigd hebben. Een catastrofe.

Noordwijk wil geen lightrail. Ik vroeg me af wat de werkelijke reden was. Misschien wilden ze de zee voor zichzelf houden, geen klootjesvolk op hun stranden, want Noordwijk – dat heeft toch een beetje ’air ’. Maar heel misschien willen ze die tram niet uit schaamte. Schaamte om wat ze hebben aangericht.

snel

Advertenties