miramare

Leo K. Zeldenrust (1905-1977) was aquarellist en illustrator. Hij maakte tekeningen zoals deze in de omgeving van Leiden. Deze, van de Villa Miramare te Noordwijk aan Zee uit 1939 kwam ik weer eens tegen uit een oud blog. Ik kon de villa toen niet plaatsen, maat Li-st reikte mij een link aan die in ieder geval nu niet meer werkt. Ik heb ‘m  teruggevonden bij Erfgoed Leiden, de foto dan en die gaat hieronder. De Villa Miramare staat (of stond?) aan de Atjehweg. Een pareltje, waarvan ik me afvraag wie de architect van dit moois is geweest. Die ronde vormen en die geweldige dakpartij. “Noordwijkse Huizen” suggereert dat de Noordwijkse dorpsarchitect C. van Vliet de bouwheer is geweest, verwijzend naar diens “Witte School” aan de Van Panhuys. Interessante en ook niet onlogische suggestie, maar bewijsvoering voor deze stelling heb ik nog niet gevonden.

miramare2

Wederom met dank aan Li-st: Miramare staat er nog steeds, zij het dat er aan de voorkant een half-glazen doos tegenaan is gezet. Op de nieuw verschenen gemeentelijke erfgoedlijst figureert deze villa echter niet. Daar hattie wat mij betreft best op gemogen.

miraq

De naam “Miramare” zal een steelse verwijzing zijn geweest naar het gelijknamige kasteel aan de Adriatische Zee nabij Triëst.Dat was gebouwd door  Ferdinand Maximiliaan Jozef (1832 – 1867), aartshertog van Oostenrijk en van 1864 tot 1867 keizer van het Tweede Mexicaanse Keizerrijk. In die laatstgenoemde functie trof deze Maximiliaan  – broer van keizer Frans-Jozef, het niet. Hij werd door lokale rebellen geëxecuteerd voor een vuurpeloton. Misschien wel om die reden hebben latere bewoners van de villa in Noordwijk de naam “Miramare” van de gevel gestript.

miramare3

