rkarel

Over Karel Woltmans – “Dikke Karel” of ook wel “De Aga Kahn van Duindigt” genoemd –  doen hilarische verhalen de ronde, overigens meestal door hemzelf verteld. Een kleurrijk man, van wie ik de precieze achtergronden helaas niet ken. Maar hij was in ieder geval actief in de draf- en rensport en bezat op enig moment een aantal paarden, waarvan sommigen volgens Karel “niet wisten waar de eindstreep lag” en “die harder achteruit dan vooruit liepen.”

Hij scoorde overigens wel regelmatig en het meest met een paard, dat de eigenaardige, want on-paardelijke  naam “Wouter Raaphorst” droeg. Wouter won in 1993 de Derby der Lage Landen, waarmee hij zijn eigen naam én die van Dikke Karel voor altijd in de boeken schreef.

Allemaal weinig relevant voor BLOGnoordwijk, behalve dan onderstaande anekdote, opgetekend door de Haagsche Courant uit de mond – uiteraard – van Karel zelve:

Ik was heel vroeger barkeeper in Noordwijk. Zat er elke avond zo’n echte rotmof, je weet wel, grote bek, schreeuwen, altijd gelijk, voor tachtig gulden verteren maar nooit een centje fooi. Ik zeg tegen mijn collega, die moesten we eigenlijk eens een lesje leren. Pas op, zegt hij, die ken ik, die stopt bij elke consumptie een lucifer in zijn zak om te kunnen zien of hij niet getild wordt. Mooi, denk ik. Ik vraag die mof een vuurtje. Nou, hij had zo’n gewoon doosje Hollandse lucifers. Ik naar de keuken. Ik zoek er een stuk of tien op, loop langs de bar, bots per ongeluk tegen hem aan en stop de lucifers in zijn jaszak. Bij het afrekenen zeg ik, dat is dan 98 gulden meneer. Dat kan niet, zegt hij. Ik zeg, toch is het zo. Hij zegt, ik heb lucifers in mijn zak gedaan. Ik zeg, haal ze er maar uit. Hij legt ze op de tafel en wordt zo wit als een doek. Ik tel ze en zeg hé, dan heb ik je nog vier consumpties te weinig berekend. Dat wordt dan in totaal 124,40.

Vraag: wie heeft Dikke Karel in Noordwijk nog gekend?

