arie1

De bovenste foto is van Arie de onderste van GoogleMaps. Ik heb het Jeroensgesticht nog wel gekend zoals op die bovenste foto. En ik weet nog dat dit bejaarden- annex verzorgingstehuis (want dat was het) ‘gesticht’ werd genoemd. Met droge ogen en unverschämt.

Een ‘gesticht’ was volgens mij een tehuis, waarin de krankzinnig geworden medemens min of meer definitief kon worden opgeborgen. Het had in ieder geval altijd iets psychiatrisch. En dus ook iets definitiefs: als je er in ging, kwam je er nooit meer uit.

Ik weet niet hoe of dat een bejaaardengesticht tegenwoordig genoemd wordt: ‘bejaardentehuizen’ zijn – geloof ik – afgeschaft door de zittende regering, tenzij je kapitaal genoeg hebt om er zelf voor te betalen. Als het helemaal niet meer gaat – geen geld, helemaal dement, een rollator met twee lekke banden, geen kinderen of anderszins iemand die naar je om wil kijken en nog te vroeg voor de laatste spuit – mag je in een soort verpleegtehuis, waar je maximaal 2x per dag naar de wc mag en waar je ’s morgens wakker wordt met de vrees dat ze geen tijd hebben om je aan te kleden of om je een bordje eten te brengen.

Wie hoort er eigenlijk in een gesticht thuis?

