oei

Ik moet zeggen dat ik nog nooit van hem had gehoord, maar François van Knibbergen (1596 – 1674) was een niet onverdienstelijk landschapsschilder uit de Gouden Eeuw van de (o.a.)  de Nederlandse schilderkunst.

De wikipedia weet nog iets meer van hem (zij het alleen in het Engels): According to Houbraken Van Knibbergen took part in a painting contest with Jan van Goyen and Jan Porcellis. Of the three finished paintings, the one done by Porcellis was considered the best. According to the RKD he was a pupil in The Hague of Michiel van den Sande from Utrecht, with whom he traveled to Rome in 1614. He was back in Utrecht in 1615 and became a member of the Confrerie Pictura in the Hague in 1629. His daughter Catharina also became a landscape painter.

Daar moeten we het mee doen. Het schilderij (overduidelijk opgenomen van de site van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie (RKD)) is getiteld “Landschap bij Noordwijk” en het bevindt zich volgens de RKD tegenwoordig in het Museum der Bildenden Künste Leipzig. Maar als je daar in dat museum in Leipzig digitaal gaat zoeken, duikt de naam ‘Knibbergen’ nergens op.

Maar er is nóg een verhaal wat met bovenstaand schilderij een relatie heeft: Jan Vermeer van Haarlem (I), ook Jan van der Meer van Haarlem (I) genoemd, (1628 – 1691) was een Nederlandse schilder en tekenaar, die – je raadt het al – afkomstig was uit Haarlem. Hij was de oudste zoon van Jan Vermeer (1600-1670) en broer van Isaac Vermeer. Hij was een leerling van Jacob de Wet. Van Vermeer van Haarlem zijn landschappen en winterlandschappen bekend. Hij was vader van de schilders Jan Vermeer van Haarlem (II) en Barend van der Meer. Verwarrend genoeg allemaal. Maar Deze Jan Vermeer van Haarlem (I) schilderde net als François van Knibbergen een vrijwel zelfde gezicht op Noordwijk vanaf de duinen. Ook op de site van de RKD gevonden en ja, ook door de RKD als zodanig gebrandmerkt. Helaas. Ik druk dat schilderij hieronder af. Zoek de verschillen.

oei2

Advertenties