Prins Ber 22

Ik had onlangs een suikerzakje te pakken van “Cafetaria Gedi” aan de Prins Bernardstraat, maar moest bekennen dat ik van het bestaan van deze snackbar helemaal geen weet had. “Gedi” was een samntrekking van de namen “Gerrie en Dirk” Bedijn, die deze cafetaria annex atomatiek runden. Van Ron krijg ik – met veel dank – een foto van ‘Gedi’ in haar gloriedagen.

Nota bene: ik had het op vele punten helemaal drie keer mis. Zie onderstaande reactie van Robertus met de ware exegese.

Heren, het spijt me dat ik jullie moet verbeteren. GeDi is wel een samentrekking van twee voornamen, maar jullie hebben niet de goede voor. Snackbar Gedi is geopend op 11 mei 1960 en werd toen uitgebaat door GErda en DIck. Gerda Caspers en Dick Nulkes (uit Noordwijkerhout). De bouw van dat pand startte in 1959, tegelijk met de andere winkels uit dat rijtje. De Gedi op 59, Joop Faase op 61, de Spar (Zwetsloot) op 63-65 en Weber (schoenen) op 67. De andere winkelpanden uit die rij waren al veel eerder opgeleverd en geopend. Vanaf 1953 had mijn vader op nummer 57 Vishandel ’t Centrum, en dat was dus zes jaar lang het laatste pand van die rij. Terugtellend richting de Zoutmanstraat had je op 55 slagerij Van der Gugten, op 53 zat Henk Kroon met zijn drogisterij. Dan kwam Brillenwinkel Van Muyen, daarnaast zat Herman Vis met zijn banket en weer dáárnaast zat op de hoek de groentewinkel van Koelewijn. Snackbar Gedi heeft bestaan tot 1969, al was Gerda er al gauw uit. Dick Nulkes is nog een poosje verdergegaan met een Duitse vrouw die Renate heette. Op zeker moment is Dick naar Delft vertrokken en werd de zaak gerund door Wim Van der Wilk, In 1969 hebben gedurende een seizoen het echtpaar Klaas en Annie Strijder (uit Amsterdam) gerund, daarna kwam in 1970 Dick Bedijn er in als ‘bedrijfsleider’ en werd de zaak omgedoopt tot “Rikkie’s Bar”. Dat heeft meen ik 2 jaar geduurd. En pas TOEN kwamen Dikke An en Aai de Wukkem erin. Weet ik allemaal heel zeker. Gerda is mijn zuster.

